Hardlopen voor beginners deel 1.

Omdat ik zelf nog een beginnend hardloper ben leek het mijn leuk om hierover af en toe een artikel te schrijven. Wat mijn bevindingen zijn, hoe ik begonnen ben en hoe het mij allemaal afgaat.
Ik loop nu een klein maandje hard, erg goed gaat dit me nog niet af. Aan de 5 kilometer kom ik zeker nog niet. Toch heb ik enkele tips die voor mij goed hebben geholpen om te beginnen en om nu toch al 4 kilometer te kunnen rennen.Β 

Als eerst raad ik aan om een schema op te zoeken. Deze zijn gewoon online te vinden. Zelf hield ik mijn aan een schema waarbij ik de eerste weken 3 keer in de week hardliep. Ik begon met 4 keer twee minuten rennen en dan twee minuten wandelen. In totaal 16 minuten. Moest te doen zijn, dacht ik. Toch viel dit echt tegen. Ik dacht dat mijn conditie redelijk was maar de eerste week viel mij zwaar tegen. Toch hield ik vol en nu 4 weken later ren ik 4 kilometer in ongeveer 30 minuten. Nog niet erg snel dus, maar voor mij toch al een hele verbetering.

Na de eerste twee weken (dat ik ook echt daadwerkelijk 3 keer in de week liep) kreeg ik steeds vaker last van mijn scheenbenen. Een vriendin van mijn raadde mij aan om speciale hardloopschoenen te kopen. Ik ging naar een winkel waar ze erg veel verstand hadden van hardloopschoenen. Ze meten me voeten, keken waar de drukpunten waren en keken hoe ik rende. Hieruit bleek dat ik speciale schoenen nodig had (helaas waren deze ook gelijk gemiddeld 30 euro duurde dan de andere). Toch heb ik ze mee genomen en nu kan ik echt niet meer zonder. Ik ren zoveel makkelijker dan voorheen en de pijn in mijn benen is ook verdwenen. Voor mensen die langer willen blijven rennen raad ik hardloopschoenen dan ook echt aan. Laat wel even naar je voeten kijken, misschien heb je net als ik wel speciale schoenen nodig.

Over twee weken hoop ik met gemak 5 kilometer te kunnen rennen. Ik ga er nu iets meer vaart achter zetten omdat ik nu al langere tijd blijf hangen tussen de 3 en 4 kilometer. Ik wil nu meer. En omdat ik vakantie heb, heb ik hier nu ook meer tijd voor. Ik ga in ieder geval me best doen. Ik hou jullie op de hoogte.

Geef een reactie

