Alleen wonen?!

Op jezelf gaan, alleen wonen, het huis uit gaan, voor sommige klinkt dit heel eng. Zelf ben ik inmiddels  dik een jaar geleden het ouderlijk huis uit gegaan. Het bevalt me prima, ik zou dan ook niet snel weer terug willen naar mijn ouders. Toch was het in het begin (en soms nog wel eens) wel lastig. Je bent veel meer op jezelf aangewezen en je bent ook veel alleen. Vandaag geef ik wat kleine tips die kunnen helpen bij de eerste maanden op jezelf wonen. 

Als eerst is het belangrijk om een plek te creëren waar je graag komt. Een veilige plek waar je je thuis voelt. Wat ik gedaan heb toen ik een jaar geleden naar een eigen plek ging, is het internet afgestruind, afgestruind naar allemaal leuke foto’s van kamers. Op die manier kon ik precies zien wat mijn smaak was en kon ik het ongeveer zo inrichten. Verder is het ook belangrijk bij je eigen plekje om je eisen aan te passen aan het soort huis. Ik woon in een studentenhuis, dat betekend dat ik het een en ander moet delen met andere mensen. Wil je dit absoluut niet, dan moet je iets anders zoeken. Kies je er wel voor om in een studentenhuis te gaan wonen, hou hier dan rekening mee. Wees je bewust van het feit dat je bijvoorbeeld het toilet en de badkamer moet delen. Hieronder wat foto’s die ik vond bij mijn zoektocht naar inspiratie voor mijn kamer.

Ten tweede is het handig om zodra je er woont, veel mensen uit te nodigen. Gezellig samen eten. Op die manier voel je je niet meteen zo alleen. Ik kom zelf uit een groot gezin. Uit huis gaan was voor mij lekker rustig maar daarom soms ook lastig als ik alleen ben. Thuis had ik altijd mensen om me heen, nu niet meer. Daarom kan het fijn zijn om vaak mensen uit te nodigen. Ook in de weekenden nog terug naar huis gaan kan erg lekker zijn. Zelf doe ik dit ook nog (dat komt nu meer doordat ik nog werk waar me ouders wonen). Ik ga nog graag terug. Als ik dan een weekend bij mijn ouders geweest ben is het nog lekkerder om weer fijn terug te gaan naar mijn eigen plekkie.

Wat vaak ook erg goed helpt is de eerste paar weken je favorieten eten te maken, favoriete serie op te zetten, lekkere muziek en vooral te ontspannen. Als je dit doet zul je merken dat je je sneller thuis zal voelen.

Als laatste tip die ik wil geven is, geniet er vooral van. Alleen wonen is een ontzettend leuke tijd. Het feit dat je niet meer aan je ouders hoeft te laten weten waar je bent en hoe laat je thuis bent is een ontzettend lekker idee. Je kan doen wat je wilt, en vooral, eten wat je wilt. Dit vind ik zelf nog altijd wel fijn haha. Als het even moeilijk is bedenk dan dat je altijd terug kunt naar je ouders. Of dat je ze altijd uit kan nodigen om een paar daagjes bij jou te komen. Maar geloof mij, aan op jezelf wonen zitten vele voordelen.

Bron: Wehearit.

Geef een reactie

