Healthy lifestyle, hoe dan?!

Zoals ook al aangegeven in mijn ENJOY artikelen wil ik in 2014 graag wat gezonder worden. Momenteel ben ik dat zeker niet en dat uit zich in zware vermoeidheid. Ik wil hier graag wat aan doen. Vandaag vertel ik jullie hoe ik dit wil gaan aanpakken en kan ik jullie misschien ook helpen. 

Als eerst, begin  met kleine veranderingen. Radicale veranderingen hebben geen zin. Je moet je eerst kunnen aanpassen op je nieuwe leven. Als je begint met kleine dingen aanpassen zul je merken dat dit veel beter werkt. Waar ik zelf al een tijd geleden mee begonnen ben is, geen suiker meer in mijn thee. Ik dronk altijd thee, met suiker. Langzaam heb ik dat geminderd en momenteel drink ik mijn thee zonder suiker. Prima te drinken. Ik hoef nu zelfs geen suiker meer. Dan, vervang frisdrank voor andere, gezondere, dranken. Denk hierbij aan thee, limonade of water. Ook dit doe ik al wat langer en het gaat prima. Ik mis de frisdranken totaal niet. Natuurlijk kun je altijd nog zeggen dat je in het weekend wel gewoon frisdrank drinkt. Maar als je het een langere tijd volhoudt zul je merken dat je het op een gegeven moment niet meer mist. 
Dan een, voor mij, belangrijk punt. Ontbijten. Ik deed dit nooit! En dit is zo ontzettend slecht. Op die manier blijf je de hele dag honger houden en graai je snel naar ongezonde snacks. Nu ik elke ochtend met een ontbijtje begin merk ik dat ik pas weer rond het middaguur honger krijg. Zelf eet ik elke ochtend een bak Brinta met soja melk en kaneel. Jummie. 
De snacks tussendoor heb ik ook aangepast. Normaal had ik of geen snack, of was het iets ongezonds. Momenteel probeer ik een banaan te eten of een time out koekje. Tijdens mijn lunch eet ik vaak (als ik daar de tijd voor heb) een eitje. Erg lekker en vult ook prima. De avonden zijn nog een puntje. Ik heb daar nog wel veel moeite mee. Ik weet niet zo goed wat ik dan eten kan. Vaak ga ik voor kip met pasta. Maar ik wil graag gaan minderen in het eten van pasta. Dit naar aanleiding van De Voedselzandloper. Hierin staat dat het eten van pasta helemaal niet zo gezond is. En aangezien dat iets is wat ik heel vaak eet, moet ik ook daar dus iets aan gaan veranderen. Naar lekkere avond gerechten ga ik dus nog even op zoek. 
Dan een ander punt waar ik nog aan werken moet: niet meer eten na 8 uur in de avonden. Ik vind dit zo moeilijk. Ik kan makkelijk de hele dag zonder eten. Maar in de avond krijg ik altijd honger. En dan niet honger naar een banaan of appel, nee helaas niet. Nee naar iets ongezonds, zoals snoep of chips. Omdat je na 8 uur niet veel meer beweegt is het ook moeilijk om wat je naar binnen werkt nog te verbranden. Vandaar dat ik probeer te vermijden dat ik na 8 uur nog eet. Een punt om aan te werken dus. 
Sporten is ook iets dat voor een gezondere leefstijl zorgt. Zelf wil ik elke week minstens 2 keer naar de sportschool. Een hele uitdaging gezien het feit ik in de winter niet graag de kou in gaan. Toch merk ik als ik geweest ben dat ik me lekker voel en dat ik meer energie krijg. Verder probeer ik op een dag veel te bewegen. Even naar de supermarkt lopen of in plaats van met de bus een stukje naar het station te lopen. Zulke kleine dingen kunnen al voor grote veranderingen zorgen. 
Binnenkort zal ik meer vertellen over de Voedselzandloper. Voor nu zeg ik, begin met kleine veranderingen. Pas de oude gewoontes aan en verander die naar nieuwe gezonde gewoontes.

Geef een reactie

