Herfst dipje

De dagen worden kouder, het wordt sneller donker, de bladeren vallen van de bomen en het zonnetje laat zich steeds minder zien. Dit zorgt ervoor dat veel mensen in een herfst dipje terecht komen. En helaas ben ik daar elk jaar weer 1 van. 

Helaas merk ik elk jaar weer dat de koudere dagen niet altijd goed zijn voor mijn gemoedstoestand. En met het een en ander aan tegenslagen de afgelopen weken ging mijn lijf afgelopen week even uit. Het had even geen zin meer. Het licht ging uit en ik kan een ieder verzekeren dat dit niet prettig is. Daarom besloot ik om het rustig aan te doen. Afgelopen jaren had ik al wat rituelen ontwikkeld die ervoor zorgde dat mijn herfst dip niet de overhand nam. Samen met wat nieuwe online gevonden tips probeer ik langzaam het zonnetje weer te vinden. (Nu klinkt het zo wel heel depressief, dat is absoluut niet het geval, ik zit gewoon even niet zo lekker in mijn vel). Hier een aantal tips die voor mij goed hebben gewerkt/werken om een herfst dip tegen te gaan/voorkomen:
Sta elke ochtend vroeg op. Ik merk dat dit voor mij echt werkt. Soms is het lastig, als de regen wel erg hard tegen het raam tikt bijvoorbeeld, of wanneer het nog donker is buiten. Maar door het vroege opstaan heb je nog veel aan je dag en kun je nog veel (leuke) dingen doen. Begin de dag met een lekkere kop thee en eventueel een lekker lang rondje social media, of een YouTube video. Zelf vind ik het heerlijk om in de ochtend Koffietijd te kijken, of een Vlog van Tanya Burr. 
 Ga elke dag de deur even uit. Even een frisse neus halen. Het mag dan soms koud en regenachtig zijn, de frisse lucht doet je echt goed. Afgelopen zondag heb ik een flink stuk gelopen door het bos en dit deed me goed. Je bent bezig en daarom voel je je niet compleet nutteloos. Daarnaast helpt het beetje zon dat er door komt je aan vitaminen D. En vitaminen D heb je echt nodig. 
Zorg voor genoeg slaap. Ga op tijd slapen. Als de herfst eraan komt ben je meer moe en kost alles net wat meer energie. Met genoeg slaap ben je de volgende dag net wat meer uitgerust en voel je je net wat beter. Zelf heb ik een heel avond ritueel op avonden dat ik met wat minder voel en goed wil slapen. Maar daarover kan ik eventueel later nog wel een blogpost maken. Wat daar in ieder geval in voor komt is mijn Deep Sleep Dreamy Pillow & Body Mist van The Body Shop. Een heerlijke spray die je op je lijf en bed kan sprayen, die je vervolgens rustig maakt en lekker laat slapen. Een middagdutje kan ook veel goed doen trouwens. 
Zorg voor de juiste voeding. Over het algemeen is je weerstand in de herfst en winter wat lager en daarom is de juiste voeding erg belangrijk. Hoewel ik juist in de herfst graag grijp naar pepernoten en chocolade weet ik dat dit niet verstandig is. Eet genoeg groente en fruit, en de echte winterkost mag natuurlijk ook niet ontbreken. Stampotten zijn erg belangrijk in de herfst en winter voor ons lichaam om het goed te laten werken. 
Gun jezelf minimaal 1 dag/avond in de week ME time. Het is heel belangrijk om eens lekker te doen wat jij echt leuk vind. Zelf vind ik het fijn om een serie te starten (New Girl vind ik heerlijk in deze tijd van het jaar, of The Big Bang Theory), een lekkere grote kop thee erbij, kaarsjes aan en een maskertje op. En natuurlijk is het hierbij geen probleem om toch even wat pepernoten of chocolade erbij te pakken. 
Blijf positief. Het is dan misschien koud, donker en druk op school. De herfst en winter zijn twee seizoenen die ook veel moois meebrengen. Denk aan Sinterklaas en Kerst, of het excuus om extreem veel kaarsjes te kunnen branden. Zelf vind ik het heerlijk om op een regenachtige vrije dag de hele dag in bed te blijven, series kijken. Ook iets wat mag in de herfst en winter. 
Naast deze tips zijn er natuurlijk nog veel meer dingen die je kunt doen om je dip tegen te gaan. Maar ik vond het zo wel even genoeg. Het is een heel verhaal maar ik hoop dat ik hier iemand mee kan helpen. Hebben jullie nog tips om een herfst dip tegen te gaan?

Geef een reactie

