Op jezelf wonen; mijn ervaringen #1

Zelf bepalen wat je eet, hoe laat je thuis komt en hoe laat je je bed uit komt. Klinkt perfect, en dat is het vaak ook wel. Toch is het soms best lastig om te beslissen wat je nou eigenlijk wilt eten, om dit dan vervolgens ook nog klaar te moeten maken. Ook het huishouden is volledig voor je eigen rekening. Best lastig, maar daar staat wel weer tegenover dat je je plekkie volledig naar eigen zeggen kan inrichten. 

Toen ik drie jaar geleden besloot op kamers te gaan was mijn intentie totaal niet om van mijn ouders af te zijn. Het was gewoon makkelijker, ik woonde dan dichter bij school en was zo minder afhankelijk van mijn ouders. In de weekenden ging ik nog gewoon naar mijn ouders, omdat ik dit gezellig vond maar ook omdat ik nog gewoon mijn werk had daar. De eerste kamer waar ik kwam was in een flat vlakbij school. Ik had hier een huisgenootje waar ik over het algemeen goed mee overweg kon. Toch voelde ik mij al snel niet helemaal thuis hier. Ik wilde niet aan mensen hoeven vertellen wat ik ging doen, met wie en waarom. Ik besloot daarom wat anders te zoeken. Iets waar ik helemaal alleen kon wonen. En die kamer vond ik al snel. Het was een ruime kamer met een eigen keukentje erin. De wc en douche moest ik met een boven buurman delen. Maar deze buurman was er eigenlijk nooit. Ik heb hier een hele tijd met veel plezier gewoond. Al was deze kamer alles behalve perfect. Zo had ik bijvoorbeeld last van muizen en kon mijn huisbaas niet van de knopjes aan de kachel afblijven, waardoor ik regelmatig in de kou zat. Toch heb ik hier fijn gewoond en had ik echt mijn eigen plekje gecreëerd. Na een tijdje werd mijn eigen broertje mijn bovenbuurman!

Toen mijn broertje vorig jaar zomer zei dat hij wel graag een volledig eigen plek wilde, waar niet zomaar een huisbaas opeens in je kamer stond, of opeens de kachels uit waren, ging ik opzoek naar een eigen appartement voor ons samen. Het leek mij ook wel leuk om gewoon alles volledig voor jezelf te hebben. Ik bedoel, met je broertje samenwonen is heel anders dan met een andere huisgenootje. Ik woon al mijn hele leven met mijn broertje samen en weet dus precies hoe hij is. Al snel kon ik een appartement gaan bekijken, vlakbij mijn allereerste kamer. Toen ik het appartement binnenkwam schrok ik me kapot. Het was een appartement met allerlei gekke trappen erin en alle vloeren waren eruit gehaald. Het leek een grote bende. Toch zag ik ook de potentie die het had, een grote woonkamer, twee hele ruime slaapkamers en een prima badkamer en keuken. Ik belde mijn moeder en besloot te overleggen. Zij haalde mij over om er toch voor te gaan. Na een ruime week verbouwen en verhuizen, konden we er echt gaan wonen. En ik heb nog geen moment spijt gehad, want wat woon ik hier graag. Mijn slaapkamer is precies zoals hoe ik het hebben wilde en de woonkamer past goed bij mij en mijn broertje. Ik ben er voornamelijk in dit laatste appartement achtergekomen dat er ontzettend veel komt kijken bij op jezelf wonen. Hier zal ik later nog een artikel over schrijven met mijn ervaringen en tips.

Nu mijn ouders zijn verhuist en beide een eigen huis hebben, is het voor mij ook niet echt meer mogelijk om nog naar hen terug te gaan. Zowel bij mijn vader als bij mijn moeder zijn er twee slaapkamers. Waarvan 1 natuurlijk voor hen zelf is, en de ander voor mijn zusje. In de weekenden slaap ik nog wel eens bij mijn moeder maar ik heb er geen eigen plek. Daarom vind ik het nu nog belangrijker om een plek te hebben waar ik mij volledig terug kan trekken. Juist daarom ben ik nu zo enorm blij met mijn appartement in Leeuwarden. Waar ik gewoon een eigen (grote) kamer heb.

Op jezelf wonen is enorm leuk en fijn, maar belangrijk daarin is wel dat je echt een kamer/appartement hebt die volledig bij je past. Als dit niet het geval is kan het al snel vervelend en eenzaam zijn om op jezelf te wonen. Daarom is mijn advies om echt een plek te zoeken die bij je past en waar je, jezelf meteen ziet leven en wonen. Zoals eerder gezegd, zal ik binnenkort nog een artikeltje schrijven met wat er allemaal komt kijken bij op jezelf wonen en eventueel wat tips. Wonen jullie al op jezelf? En hoe ervaren jullie dit?

Geef een reactie

