Recept; havermoutkoekjes

Met Hemelvaartsdag kreeg ik opeens zin om iets te bakken. Ik had besloten die dag lekker niks te doen maar na een hele ochtend 24 Kitchen gekeken te hebben kreeg ik opeens zoveel zin om ook iets lekker klaar te maken. Helaas had ik vrijwel niets in huis en omdat het Hemelvaartsdag was, waren er ook niet veel winkels op. Daarbij had ik ook echt geen zin om de deur uit te gaan. Dus besloot ik het te doen met wat ik nog had liggen thuis en daar kwamen deze super lekkere havermoutkoekjes uit. Ik heb het recept van internet maar heb hem zelf aangepast. Het is super makkelijk om te maken en ook super snel. Handig dus voor als je zin in iets lekkers hebt maar niets kant en klaars hebt.

Wat heb je nodig?
* 100 gram havermout
* 1 ei
* 2 eetlepels boekweitmeel
* 1 theelepel kaneel
* 1 a 2 eetlepels honing
* 1/2 theelepel bakpoeder
* 1 a 2 eetlepels Nutella (of zoveel als dat je lekker vind)
* 1 handjevol rozijnen
* 1 eetlepel amandelmelk

En dan?
– Verwarm de oven voor op 160 graden.
– Voeg de havermout, boekweitmeel, ei, kaneel, honing en bakpoeder samen. Bij mij was het toen nog niet echt ‘nat’ dus ik besloot er nog wat amandelmelk in te doen. Dit is maar net of jij het zelf nodig vind. Zelf vond ik het wel lekkerder als mijn koekjes een beetje sticky zijn.
– Als dit allemaal is gemengd voeg dan wat Nutella toe. Zelf deed ik 1 eetlepel ongeveer maar achteraf had er wel wat meer in gekund. Maar net wat je zelf lekker vind.
– Als laatste voegde ik de rozijnen toe en maakte het tot een zachte ‘prut’.
– Maak van deze zachte ‘prut’ koekjes. Ze zijn wat kwetsbaar omdat het plakkerig, bros beslag is.
– Zet ze voor ongeveer 20 minuutjes in de oven.

Je kan dit recept op vele verschillende manieren maken. Zo kun je het ei vervangen door banaan. Kun je appel toevoegen en kun je chocolade stukjes erin verwerken. (Trouwens, die ovenschaal ziet er heel erg goor uit, maar die is verkleurd).

Ik vond ze zelf heel lekker. Van binnen waren ze bij mij een beetje sticky. Maar ik at ze ook meteen toen ze nog een beetje warm waren haha. De rozijntjes bovenop waren een beetje verbrand. Maar dat komt omdat ik een heel klein oventje heb waardoor de bovenkant heel dicht op de koekjes zat. Maar deze verbrandde rozijntjes kon ik er makkelijk afhalen. Verder waren ze super lekker en na 1 zit je ook wel gelijk vol. Ze vullen heel erg. In het vervolg zal ik denk ik iets meer kaneel en Nutella gebruiken maar al met al vond ik ze erg geslaagd!

Geef een reactie

