‘Trek het je niet aan’

‘Trek het je niet aan’ word er vaak tegen mij gezegd. Nou, dat doe ik wel. Vooral vroeger was ik hier erg goed in. Alles wat tegen mij gezegd werd geloofde ik en trok ik me persoonlijk aan. Ik heb een broertje en zusje die behoorlijk sarcastisch uit de hoek kunnen komen. En zo naΓ―ef als dat ik ben, ik trap er altijd in. Om daar vervolgens wel pas na 10 minuten achter te komen. Lekker dom, zul je misschien denken. Maar ik geloof soms teveel in de goedheid van mensen.
Omdat het totaal niet in mij zit om vervelende opmerkingen te maken tegen mensen, denk ik er ook Β nooit bij na dat ze dit wel bij mij kunnen doen. En ik weet natuurlijk heel goed dat mijn broertje en zusje niets kwaads in zich hebben en mij totaal niet proberen te kwetsen. Ik ben gewoon een makkelijk prooi en ze kunnen daarom heimelijk om mij lachen. Van mijn broertje en zusje kan ik het daarom wel hebben. Maar van anderen mensen die gemeen zijn vaak niet. Ik vond dit altijd erg moeilijk. ‘Waar bemoeien mensen zich mee, dat doe ik toch ook niet bij hun’, dacht ik dan. Kijk en een vriendin die iets zegt over een broek die niet zo leuk staat is natuurlijk heel wat anders dan mensen die expres dingen zeggen om je te kwetsen. Vroeger dacht ik altijd als mensen iets kwetsend zeiden dat het persoonlijk was, inmiddels weet ik wel beter. Het kan natuurlijk ook zijn dat diegene gewoon een hele slechte dag had, heb ik ook wel eens. En dat jij dan net even de dupe was van deze slechte dag. Maar he, als diegene zich na zijn uitspraken weer goed voelt, prima toch? Er zijn ook mensen die een reactie proberen uit te lokken met wat ze zeggen. Dit gebeurd helaas ook wel eens om mij heen. Deze mensen moet je (zoals mijn moeder zo mooi kan zeggen) ‘lekker laten lullen’. Deze mensen zijn jaloers en proberen hun eigen onzekerheid te verbergen. Dit is zeker niet altijd leuk. Maar hoe moeilijk dit ook is, laat ze ook lekker lullen. Het is het niet waard om daar energie in te steken. Je moet altijd doen waar jij je goed bij voelt en andere mensen die daar buiten staan hebben niet altijd het recht om hier wat van te zeggen. Soms proberen mensen je ook te veranderen. Omdat je zogenaamd niet goed genoeg bent als je je zelf bent voor de buiten wereld. Deze mensen moet je al helemaal lekker laten gaan. Je moet altijd jezelf kunnen zijn en als iemand iets niet leuk aan je vind, jammer dan. Mensen moeten respecteren hoe je bent.

Geef een reactie

