‘Hardlopers zijn doodlopers’

Hardlopen is steeds meer in opkomst. Steeds meer mensen wagen zich aan een lekker rondje rennen, op je eigen tempo en met je eigen muziek. Zo ook ik, en hoewel ik het niet vaak deed, ga ik de laatste tijd steeds vaker. Het werkt bij mij toch wel een beetje verslavend en nu ik meer tijd heb, vind ik het heerlijk om mijn dag te beginnen met een rondje door het bos. Lekker mijn eigen muziekje op en niemand die je tegenkomt in de prachtige natuur. Ik vind het heerlijk, maar in mijn omgeving denkt niet iedereen daar zo over; ‘Hardlopers zijn doodlopers’ hoor ik dan ook vaak. Ik snap best als je nog nooit heb hardgelopen dat het raar is om stom een rondje te gaan rennen. Ik bedoel, je gaat zweten, wordt moe en je lichaam gaat pijn doen. Ja, wat is daar nou leuk aan. Als ik er zo over nadenk is het ook raar en is hardlopen misschien ook niet zo leuk. Toch voelt het elke keer als ik een rondje heb gedaan, niet alsof ik het niet leuk heb gehad. Soms is het zwaar, dit kan komen door verschillende dingen. Weinig slaap, stress, tegenwind, van alles. Toch voel ik me altijd voldaan na een rondje bos. Tijdens het hardlopen verdwijnt de stress en denk ik alleen aan de prachtige natuur en aan het rennen zelf.

Veel mensen beginnen met hardlopen om af te vallen. Ik denk dat dit geen goede instelling is. Zelf ben ik begonnen om mijn conditie op te bouwen en fitter te worden. Ik merk ook na elk rondje dat het ietsjes beter gaat. Nou ben ik niet een hele snelle loper, en moet ik van ver komen. Toch zie ik al elke keer verbetering. Een voordeel van hardlopen is ook dat je niet speciaal naar de sportschool hoeft. Je kan gewoon thuis je sportkleren aan doen, je stapt de deur uit en je kan beginnen. Nu heb ik ook nog als voordeel dat ik naast het bos woon. Daardoor heb ik een prachtige locatie voor een rondje, en kom ik ook nog eens bijna geen mensen tegen. Maakt het minder erg als ik met mijn make-uploze smoel langs ren.

Kortom, hardlopen heeft vele voordelen. Ik vind het heerlijk en ik vind ook dat mensen pas mogen zeggen dat het niets is, als ze het zelf hebben geprobeerd. Eind mei doe ik mee met de ladiesrun in Rotterdam. Vorig jaar deed ik ook mee, toen had ik helaas geen tijd/zin/puf om te trainen. Daarom begon ik de ladiesrun onvoorbereid en deed ik over 7.5 kilometer een uur. Dit jaar ren ik de 5 kilometer en mijn doel is deze tussen de 35 en 45 minuten te rennen. Ik heb nog ongeveer 8 weken om te trainen, dus dit moet goed komen. Zijn jullie ook zo gek op hardlopen? Of slaan jullie liever over?

Liefss,

Geef een reactie

