Ladiesrun Rotterdam 2016: hoe het ging

Zoals jullie misschien wel hebben gelezen, heb ik zondag de Ladiesrun gerend in Rotterdam. Het was iets wat ik al tijden wist en al weken terug had gepland, en toch was het moment opeens daar. Zondagochtend om kwart over 8 zat ik in de auto richting Rotterdam. Mijn moeder wilde gelukkig graag mee om ons aan te komen moedigen en daarom konden we nu mooi met de auto. Terwijl we om kwart over 8 nog stomdronken mensen over straat zagen strompelen, voelde ik me fit en had ik er zin in. We haalde vriendinnetje Mandy onderweg nog op en rond kwart voor 11 reden we bij de Ahoy. Om 11 uur begon de warming up dus we waren mooi op tijd. Hier hadden we ook afgesproken met vriendinnetje Carien. Nog even gauw de juiste schoenen aan, banaantje eten en een plasje plegen. De warming up hebben we overgeslagen. Om kwart over 11 zijn we meteen naar de start gelopen. We begonnen in startvak B, wat inhoudt dat we onszelf qua eindtijd ‘redelijk snel’ hadden ingeschat.

Om half 12 begon het feest en konden we beginnen met lopen. In totaal liepen er 3800 mensen mee. Erg veel dus. Dit was ook goed te merken de hele loop. Op het begin meteen al voelde ik de benauwdheid van alle mensen om me heen. Daarbij hing er voor mij ook een hele vervelende luchtdruk. Die combinatie zorgde ervoor dat ik mijn ademhaling niet onder controle kreeg. Het eerste kilometer punt was er zo. Dit ging best goed, dacht ik. Helaas kreeg ik ook na die eerste kilometer mijn ademhaling nog niet onder controle en bij ongeveer 2 kilometer zei ik tegen Mandy en Carien dat zij door mochten lopen. Ik wist dat als ik mijzelf nu zou gaan forceren ik misschien niet eens de finish zou halen. Ik besloot wat rustiger aan te doen. Om mij heen waren veel mensen die door de benauwdheid rustiger gingen lopen. Door het rustige lopen was iedereen gezellig aan het kletsen met elkaar. Bij 2.5 kilometer was een drink punt. Ik besloot gauw wat te drinken en daarna weer in een wat harder tempo door te gaan. Het 2.5 kilometer punt heb ik in iets meer dan 20 minuten behaald. Best oke!

Rond de 3.5 kilometer kreeg ik het weer zwaar. Het was zo vreselijk warm en om mij heen liepen wel honderden mensen, wat het nog benauwder maakte. Ik was dan ook erg blij toen ik zag dat ik voorbij het 4 kilometer punt was. Heerlijk, nog maar 1 kilometer. Bij dit punt kreeg ik weer energie om wat sneller te gaan. De laatste meters was ik gesloopt en ik was zo blij dat dit finish in beeld was. Ik was ook maar wat blij toen ik die finish had gehaald. Net na de finish stond ik even op instorten. Maar na wat AA drink en water voelde ik me al gauw beter. De uiteindelijke eindtijd is: 44:35. Oke, echt niet goed. Maar als ik kijk hoe ik me voelde ben ik er toch best blij mee. Tuurlijk baal ik dat ik niet sneller was (oke, volgens mijn Nike App heb ik het 5 kilometer punt met een tijd van 43:05 minuten gehaald. Haha toch iets sneller).

Nu een dag later (wanneer ik dit schrijf), voel ik me behoorlijk slecht. Ik kan bijna niet meer bewegen van de pijn in mijn lichaam. Ik denk dat dit komt doordat we na de loop nog bijna 3 uur stil hebben gezeten in de auto. Ik voelde mijn lichaam meteen al afkoelen toen ik in de auto stapten. Ach, ik ben blij dat ik het heb gedaan en dat ik toch maar mooi weer de finish heb bereikt. Volgend jaar weer, en dan onder die 40 minuten. Dat is een mooi streven.

Liefs,

Geef een reactie

