Back to school

In het Noorden beginnen maandag voor de meeste de scholen weer. Dat betekend dat de vakantie (+ bijbehorende activiteiten, als luieren, Netflixen en gewoon helemaal niets doen) over is. Voor sommige mensen betekend dit dat zij op hun nieuwe school gaan en voor andere betekend het weer dat zij het laatste jaar in gaan op school. Maar voor iedereen die weer aan school begint is het weer even een omschakeling. Want, je moet weer vroeg op, huiswerk maken, sporten en daarnaast misschien ook nog wel werken. Druk druk druk. Vandaag deel ik wat tips om het schooljaar goed te beginnen en georganiseerd te blijven.Β 

Koop de juiste benodigdheden
Koop op tijd je boeken, schriften, pennen en een agenda. Dit zorgt ervoor dat je rustig je eerste week kunt beginnen. Natuurlijk ligt het helemaal aan de school/opleiding wat je nodig hebt. Zo had ik voor het HBO alleen wat notitieboekjes nodig en gebruikte ik verder voor alles mijn laptop. Zelf vond ik het altijd het leukst om een nieuwe agenda uit te zoeken (ik gebruikte hem meer voor leuke plakplaatjes en onzin dan daadwerkelijk voor het plannen). Op dit moment heeft de Hema hele leuke agenda’s. En ze zijn ook nog eens met 25% korting nu. Zo hebben ze bijvoorbeeld deze leuke Blond Amsterdam agenda.

Zorg voor een duidelijke planning
Zorg voor een duidelijke planning al voor dat je weer begint met school. Heb je al een rooster? Zet die dan meteen in je (online) agenda. Dit zorgt voor een duidelijk overzicht. Wil je daarnaast ook nog graag sporten? Plan die uren dan meteen in. Bijvoorbeeld 2 uurtjes op woensdagavond. Dit zelfde geldt voor werk. Alle uren die je tussendoor vrij hebt kun je zelf indelen, voor bijvoorbeeld huiswerk of quality time met vriendjelief. Zelf was ik altijd wel goed in een duidelijke planning maken van te voren, maar als school eenmaal begonnen was, verslonsde ik het steeds meer. Zorg er daarom voor dat je elke week opnieuw de planning van de voren maakt. Dit zorgt ervoor dat je precies weet hoe je week eruit ziet en wat er van je verwacht wordt. Zelf maak ik elke week een planning en heb ik ook mijn daily planner nog die ik gebruik. Zelf vond ik ook deze twee video’s van Beautygloss heel fijn.

Zorg voor de juiste omgeving
Toen ik op het HBO kwam moest ik opeens super veel huiswerk maken. Elke dag was ik tussen de 4 en 8 uur bezig met school. Ik moest hier erg aan wennen en ik merkte al snel dat ik heel slecht was in thuis huiswerk maken. Met een vriendin sprak ik regelmatig af in de stad, bij een koffietentje om daar huiswerk te maken. Dit vond ik ontzettend fijn werken. Kletsen, koffie drinken en ondertussen huiswerk maken. En het duurde dan wel iets langer, maar thuis had het net zo lang geduurd omdat ik continu afgeleid was. Daarom mijn tip voor mensen die dit ook hebben, ga op zoek naar een leuke plek om je huiswerk te maken. Desnoods met een vriendin. In Leeuwarden ging ik altijd naar Douwe Egberts of Doppio. In Groningen zit heel veel waar je heen kan, onder andere Doppio en Starbucks.

Zorg voor genoeg ontspanning
De eerste jaren van mijn opleiding had ik regelmatig het gevoel dat ik nooit kon ontspannen. Er zat altijd wel iets in me achterhoofd dat ik nog moest doen. Dit zorgde ervoor dat ik me nooit uitgerust en ontspannen voelde. Op een gegeven moment gaat dit je opbreken. Wat bij mij heel erg hielp was ontspanningstijd inplannen. Bijvoorbeeld na 2 uurtjes voor school aan de slag, een uurtje ontspannen. Met een serie of met een lekker lange douche. Dit werkte echt, op die manier kon ik beter ontspannen. En nog belangrijker, ik mocht nu ook ontspannen van mezelf. Ook probeer ik op zondag zo min mogelijk te hoeven doen. Natuurlijk is het niet erg om een uurtje (of 2) wat te moeten doen, maar de hele dag aan de slag is niet leuk. Vooral omdat je op maandag gewoon weer aan de slag moet. Op zondag probeer ik nu lekker te ontspannen, maskertje, een lekkere douche en natuurlijk Netflix.

Bron: Weheartit.comΒ 

De periode waarin je naar school gaat vind ik zelf het leukst. Het idee dat ik over een jaar (of anderhalf) gewoon een fulltime baan hebt maakt me nog niet echt enthousiast haha. Elke dag van 9 tot 5 aan het werk, bah. Geniet daarom vooral van je schoolperiode. Ondanks de druk heb je veel vrije tijd. Dus mijn tip is vooral: geniet van het studentenleven, het is de leukste periode (vind ik).

Liefs,

Geef een reactie

