Social media crap

Ik ben een echte social media liefhebber. Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, YouTube, alles vind ik leuk (mis ik iets?!). Toch zie ik steeds vaker dat mensen social media gebruiken om andere mensen zwart te maken. Misschien in de hoop dat zij zo zelf niet op vallen, of juist wel opvallen. Want hun reden ook is, ik zal het nooit goed keuren. Tuurlijk mag je een mening hebben, maar of die altijd gedeeld moet worden is wat anders. En als je het dan wilt delen, doe dit dan netjes. Mijn ouders hebben ons altijd geleerd: ‘je mag alles zeggen als je het maar netjes doet’. Hieronder wat voorbeelden van mensen die hun mening op een vreselijke manier duidelijk maken. (Dit zijn slechts een paar milde voorbeelden, ik weet dat de meeste bloggers/vloggers/social influencers de ergste reacties meteen verwijderen. Er zijn dus nog ergere reacties).Β 

Alle laatste screenshots met reacties kwamen onder 1 video van Mascha vandaan. Dit betekent dat zij onder 1 video al tientallen nare reacties over zich heen krijgt. In deze video had Mascha een workshop over make up. En ik vind dat iedereen iets mag vinden van de look die ze had gemaakt. Maar om dat op zo’n respectloze manier te moeten delen vind ik erg ver gaan. Vaak reageren mensen onder nare reacties met: ‘kijk dan niet’. En hier ben ik het mee eens. Waarom zou je naar iets kijken waar je je dood aan irriteert? Als je een hekel hebt aan voetbal ga je toch ook niet opeens een hele wedstrijd kijken. Ik denk ook dat het met het internet anders is. Mensen zijn nieuwsgierig, kijken graag in het leven van andere mensen. Daarnaast is het op het internet natuurlijk veel makkelijker om een reactie achter te laten. Je zou dit zelfs geheel anoniem kunnen doen. En als je mensen bedreigd zullen daar misschien wat reacties op komen, maar daar blijft het verder bij. Kortom, op het internet kan alles. En ondanks dat ik hou van het internet en social media, denk ik toch dat dit moet gaan veranderen. Jonge mensen krijgen totaal een verkeerd beeld van dingen, denken dat het gewoon is om mensen uit te schelden online en willen net zo leven als de perfecte plaatjes op Instagram.

Ik vraag me ook altijd af hoe deze nare mensen in het echt zijn. Zeggen ze dan ook zulke vreselijke dingen? Of zijn ze poeslief. Hebben ze het vervelend thuis? Of vervelen ze zich gewoon, dat ze maar zulke reacties gaan plaatsen. 1 ding weet ik zeker, als een van deze meiden (of jongens) Mascha in het echt zouden tegenkomen, zouden ze nooit zo iets zeggen. Dit zelfde geldt eigenlijk voor mijn baan. Ik bel mensen op in de hoop ze weer klant te kunnen maken bij mij. Sommige mensen gaan vreselijk tekeer en kunnen je volledig verrot schelden. Ik weet heel zeker dat deze mensen dit niet zouden doen als ik recht tegenover ze zou staan. Het is makkelijk om je te kunnen verschuilen achter het internet, of je telefoon.

Dan de mensen die het over zich heen krijgen. Het lijkt me vreselijk om elke dag je best te doen, iets te doen wat je leuk vind, dat vervolgens volledig de grond in wordt gestampt door een paar mensen die je gewoon expres zwart willen maken. Ik zou er zelf niet mee kunnen omgaan. Misschien is het ook iets wat je op den duur ‘gewoon’ gaat vinden. Wat eigenlijk best erg is, dat je het gewoon vind dat mensen je de grond in stampen voor hun eigen gevoel. Ik vind het heel knap hoe Mascha toch elke keer door gaat en zich weinig (lijkt) aan te trekken van al het commentaar.

Ik wilde gewoon graag even mijn frustraties delen over deze gekke gang van zaken online. Ik hoop dat het ooit zal veranderen, maar ik denk dat mensen dit altijd zullen blijven doen. Laat mensen in hun waarde en pas op met wat en hoe je dingen zegt. Het kan mensen aan de andere kant van het net vreselijk kwetsen. Het internet is een mooi medium, maak dat niet kapot door kwetsende dingen te roepen. Ik hoop dat jullie dezelfde mening als ik delen en social media als iets leuks kunnen blijven zien.

Liefs,

Geef een reactie

