Verslaafd aan je telefoon

Gemiddeld zouden wij zo’n 221 keer op ons telefoon kijken per dag. 221 keer! Dat betekend dat we 1 keer in de 4 minuten onze telefoon tevoorschijn halen. Toen ik deze cijfers hoorde schrok ik best wel. Ik vroeg me af of ik ook zoveel op mijn telefoon keek. Ik heb de afgelopen week geprobeerd in te schatten hoevaak ik per dag op mijn telefoon keek. Maar dit is toch wel erg lastig. Nu blijkt dat er een app is die je smartphone gebruik bij houdt. Hoe handig. In de app ‘Moment’ staat het aantal minuten dat je op je telefoon hebt gezeten die dag. Maar ook van de dagen daarvoor laat hij zien wat je smartphone gebruik is. Handig! Een week lang testte ik deze app en keek ik hoeveel ik gemiddeld per dag op mijn telefoon zit.


En wat blijkt, op een dag kijk ik ongeveer 116 keer op mijn telefoon. Aan die 221 keer per dag kom ik dus niet maar ik moet zeggen dat ik 116 keer al mega veel vond. Ook bleek dat ik 4 uur en 40 minuten per dag op mijn telefoon zit. Whut?! Dat is mega veel. (En dit is sommige dagen nog veel meer, oeps.) Nou moet ik wel heel eerlijk zeggen dat ik op mijn telefoon veel YouTube filmpjes kijk. Vooral voordat ik ga slapen doe ik even een rondje YouTube. Ook na 12 uur s’nachts gebeurd dit regelmatig. En de app rekent vanaf 12 uur s’nachts tot de volgende 12 uur s’nachts. Dus daardoor is er soms een beetje een vertekend beeld.

De dag dat ik de app er op zette, rond 1 uur in de middag was dat, pakte ik mijn telefoon al 118 keer op. En zat ik rond twee uur op mijn telefoon. En dit ondanks dat ik gewoon 5 uur lang heb gewerkt die dag. Hoe kom ik dan toch aan die 118 keer mijn telefoon oppakken? Ik stond er zelf best wel van te kijken.

Wel moet ik er natuurlijk rekening mee houden dat ik ook muziek luister met mijn telefoon. En dit rekent de app natuurlijk ook als tijd dat je je telefoon gebruikt. En op dagen dat ik moet werken zit ik al meer dan ander half uur in de trein en luister ik vrijwel continu muziek. Dus deze anderhalf uur zit ook bij de gemiddeld 5 uur per dag dat ik mijn telefoon gebruik. Maar, alsnog vind ik 5 uur op een dag ontzettend veel. In die 5 uur zou ik zo veel gedaan kunnen krijgen. Van dingen voor mijn scriptie tot huishoudelijke taken.

De afgelopen dagen heb ik er zelfs dagen tussen zitten dat mijn smartphone gebruik boven die 5 uur uit komt. Het wordt dus echt tijd hier wat aan te doen. Het is echt veel te zonde om 5 uur lang per dag naar een schermpje te staren. En als het nu alleen mijn telefoon zou zijn die ik continu gebruik, was het al iets minder erg geweest. Maar per dag zit ik ook nog zo’n 1 a 2 uur achter mijn laptop. (Ook hier zit ik soms langer dan 2 uur per dag achter.) Dit voor mijn blog en schoolwerk. Geen probleem natuurlijk. Dit moet gebeuren. Maar dit zorgt er wel voor dat ik zo’n 7 uur per dag naar een schermpje zit te staren. Kijk, ik besef heel goed dat het leven tegenwoordig draait om de telefoon en dat al het werk via een computer en/of laptop gaat. Toch denk ik ook dat het gebruik ervoor geminderd kan worden. En dat ga ik proberen.

De aankomende maand wil ik proberen mijn smartphone gebruik wat te minderen. Nu zit ik dus zo rond de 5 uur per dag. Β Dit wil ik met minimaal 2 uur verminderen. Het liefst zelfs nog wat meer. Hoe? Bijvoorbeeld door in wat vrije tijd een wandeling te maken. In plaats van een video kijken op YouTube. Of, om in plaats van 3 keer in het uur naar Instagram te kijken 1 keer per uur een kijkje te nemen. Dit moet toch te doen zijn. Het enige is dat je je er even van bewust moet worden. Maar hier helpt de app Moment zeker al bij.

Dus, na een maand zal ik jullie een update geven of het gelukt is om dit gebruik naar beneden te krijgen. Ik denk dat ik het mezelf weer even moet aanleren om niet telkens naar mijn telefoon te grijpen. Maar ja ik ben ook heel eerlijk, ik houd gewoon van op de hoogte blijven van alles haha. En ik ben zwaar Instagram verslaafd haha.

Hoeveel uur per dag zitten jullie ongeveer op je telefoon? Net zoveel als ik? Of ben ik wel extreem haha?

Liefs,

 

2 gedachtes over “Verslaafd aan je telefoon

Geef een reactie

