Wandelen

Cynthia van Misslipgloss.nl heeft het regelmatig over haar ochtendwandeling. Elke ochtend maakt ze een grote wandeling door haar stad Zwolle. Nu las ik laatst dat een wandeling van ongeveer een half uurtje een depressie kan voorkomen. Maar naast het voorkomen van een depressie heeft wandelen nog meer voordelen.

Het is goed voor je buik, billen en benen
Als je loopt worden de spieren in je billen, buik en benen gebruikt. Door veel te lopen zullen deze spieren verstevigen, en hierdoor zul je een strak onderlichaam krijgen. En dat wil natuurlijk iedereen.

Het verminderd stress 
Uit onderzoek blijkt dat op het moment dat je loopt verminder je op een natuurlijke wijze de geestelijke stress. Voornamelijk wandelen in de natuur heeft een positief effect op je geestelijke toestand.

Het maakt je hoofd leeg
Zelf ben ik de hele dag druk met van alles en nog wat. Op het moment dat ik niks doe, dan ben ik alsnog bezig met iets. Bijvoorbeeld met Instagram, Twitter of Facebook. Of ik ben al druk met te bedenken wat ik in de avond ga eten en wat voor boodschappen ik daarvoor nog moet halen. Als je gaat lopen kun je dat makkelijk even loslaten. Althans, ik kan dat makkelijk loslaten. Ik kan makkelijk een half uur/uur wandelen zonder op mijn telefoon te kijken. Heerlijk. Gewoon naar de mensen en natuur om mij heen kijken.

Het kan altijd
Of het nou zomer of winter is, wandelen kan altijd. Stiekem vind ik het in de herfst het leukst om te wandelen. Dan is de natuur zo mooi en is het buiten vaak een goeie temperatuur. Je kan op zondagochtend ene rondje wandelen, maar ook op woensdag avond zou je een stuk kunnen lopen. Kortom, wanneer je maar wilt kun je je schoenen aantrekken en een rondje lopen buiten.

Het is gezond 
Uit onderzoek is gebleken dat het je immuunsysteem verbeterd, het diabetes helpt voorkomen en het de kans op Alzheimer verkleind. Heel veel gezonde voordelen dus. Hiervoor moet je wel, ongeveer 30 minuten per dag lopen. Maar ik vind dat je hier toch al snel aan zit. Even naar het station lopen, naar de supermarkt. Je zit zo op 30 minuutjes per dag.

Genoeg voordelen dus. Zelf loop ik inmiddels regelmatig een flink stuk. Soms ga ik wat eerder weg en neem ik een langere route naar mijn bestemming. En soms ga ik gewoon echt de deur uit voor een wandeling. Ik merk zelf al dat ik er wat meer energie van krijg. Hoe gek dat ook eigenlijk is, want het verbruikt energie. Ja, ik ben fan van wandelen/lopen. Meer mensen die houden van wandelen?

Liefs,

 

Geef een reactie

