Hoe gaat het nu met: afstuderen

school

Augustus 2012 ben ik begonnen met de opleiding Media en Entertainment Management. Ik weet nog goed dat ik geen idee had wat ik wilde doen, en de eerste de beste opleiding koos die ook maar een beetje leuk leek. Ik vond het moeilijk om te bepalen wat ik nou eigenlijk wilde doen in de toekomst. Met Media en Entertainment Management kun je eigenlijk heel veel kanten op. Televisie, radio, social media, internet, muziek, van alles. Daarom besloot ik uiteindelijk voor deze opleiding te gaan. Ik heb er nooit spijt van gehad, maar als ik van te voren iets meer had geweten over de opleiding weet ik niet of ik het wel had gedaan.

De opleiding op zich is prima. Het is de manier van les geven waar ik niet zoveel mee kan. Er was bijvoorbeeld twee keer in de week les, waarbij we zelf een probleem moesten oplossen. Vervolgens moesten wij over dit probleem literatuur opzoeken. Het idee is op zich prima. Alleen wanneer je wat onzeker bent kan het een probleem worden. Zo had ik bijvoorbeeld nooit het idee dat ik het goed deed. En doordat de leraar altijd op de achtergrond bleef bij deze lessen, kreeg je ook nooit echt de bevestiging dat je het wel of niet goed deed. Er was ook geen duidelijke literatuur die we moesten leren. We moesten het zelf maar opzoeken en als het goed was had je mazzel.

school

Daarnaast werd er ook niet echt getoetst. 1 keer per periode was er een toets die over alle stof ging die je leerde in de 4 jaar van de opleiding. En als je het dan had gehaald, dan was je klaar. Kortom, ik heb nooit het idee gehad echt iets te hebben geleerd. Behalve dan over mezelf.

In het vierde jaar moet je op stage en is het de bedoeling dat je je scriptie maakt. Zelf heb ik er wat langer over gedaan om in dat vierde jaar te komen. Dit komt onder andere door bepaalde omstandigheden. Maar ook door onzekerheid en een gebrek aan motivatie. Er is niemand op school die echt naar mij heeft omgekeken. Het maakt ze daar allemaal niet zoveel uit wat ik doe. Dit heb ik heel lang heel erg gevonden. Ook als ik er nu aan denk wordt ik boos, het mag dan het HBO zijn, maar dat is geen reden om studenten te laten zitten. Ik heb vervelende periodes gehad waarbij ik van mijn studiecoach niks heb gehoord. Zelfs niet toen ik vorig jaar een half jaar niet echt naar school ben geweest. Toch heb ik nooit gedacht aan stoppen. Dit kwam mede doordat een vriendin in een beetje hetzelfde schuitje als ik zat. Samen hebben we heel wat uren bij de Douwe Egberts gezeten. Kletsen, en keihard voor school bezig.

school

Inmiddels mag ik dan echt aan het vierde jaar beginnen en over een paar maanden begin ik aan mijn 10 maanden stage. Ik heb er veel zin in. Veel mensen zeggen altijd; ‘ik kan eindelijk het geleerde in de praktijk brengen’. Dat gevoel heb ik niet. En dat maakt het toch wat eng. Want, hoe ga ik het doen? Kan ik het wel? Ik weet dat de stage precies is wat ik wil. En dat ik ook wel teksten kan schrijven. Dus ergens weet ik ook wel dat het goed komt. Maar toch blijft het eng. Naast deze stage ga ik 1,5 dag per week aan de slag met mijn scriptie. Door een scriptieworkshop die ik heb gevolgd afgelopen periode heb ik daar wel een goed gevoel over.

Het komt vast goed. En zo niet, dan vind ik wel een andere manier waarop het goed komt. Ben ik de enige die wat onzeker kan zijn over zulke dingen? Of zijn er meer mensen die dit ervaren?

Liefs,

Geef een reactie

